Módszerek a hangulatingadozások ellen

Szerző: | 2020. aug. 05.

Hogyan csillapítsd a benned dúló háborgó tengert?

“Egyik pillanatban nevetek, a másikban már sírok.” – írta nekem az egyik lány, akivel együtt dolgozunk az önbizalma fejlesztésén. Szíven ütött ez a mondat, hiszen ismerősen csengett számomra, engem is nagyon erősen jellemeztek a hangulatingadozások és sokáig nem tudtam mit kezdeni ezzel. Az érintettség miatt viszont mindig meghallottam, ha ezzel kapcsolatos volt a téma egy előadáson, beszélgetésben, így összeszedtem annyi tudást és tapasztalást, hogy én már mérsékelni tudtam a hangulatingadozásaimat. Bemutatom nektek a módszereket, amik segítettek nekem.

Nem vagy egyedül

A hangulatingadozás normális, minden embernek folyamatosan változik a közérzete. Olyan ez, mint a víz, amelyik folyton hullámzik. Addig szeretjük nézni és megnyugtató, amíg lágy fordozódást mutat a vízfelszín, de mikor haragos hullámok tajtékzanak, már veszélyessé, félelmetessé válik. Így van ez velünk is, hiszen nem mindegy, hogy milyen sűrűn és milyen mértékben változik a hangulatunk. Tudatosítani kell azt is, hogyha változó korban vagy (kamaszodás, állapotosság, klimax stb.), akkor is teljesen normális, hogy sűrűbben és szélsőségesebben változik a hangulatod. Ilyenkor emlékeztesd magad arra: Egyszer vége lesz ennek az időszaknak. A hangulatingadozásoknak lehet egy olyan szintje is, ami már nem normális, amikor annyira meghatározza az életedet a hangulatod, hogy ez korlátozza a munkavégzésedet, tönkreteszi a kapcsolataidat. Ebben a helyzetben segíthet egy orvos vagy terapeuta, de azt javaslom, hogy akkor fordulj szakemberhez, ha nem segítenek azok a tippek, amelyeket megosztok veled.

Figyeld meg magad!

Mindenképpen azzal kezd, hogy megfigyeled magad, feljegyzéseket készítessz a hangulatod változásairól. Teheted ezt egy naplóban vagy használhatsz hangulatkövető alkalmazásokat (nekem a Daylio vált be). Figyeld meg, hogy mi befolyásolja a hangulatodat és milyen irányba, tegyél fel kérdéseket magadnak, főleg az alábbiak lehetnek meghatározóak:
– Az alvás mennyisége és minősége meghatározza, hogy milyen nap vár rád. Nem csak a kevés alvás, hanem a túl sok is okozhat negatív érzeteket. Könnyen lehet, hogy egy rossz álom képe kísért egész nap, jó, ha ezt felismered. Azt is megfigyelheted, hogyan aludtál el előző este. Forgolódtál vagy azonnal elaludtál, s vajon miért épp így történt?
– Az időjárás és a hangulat közötti összefüggést mindannyian érzékeltük már. Általában napos idő esetén jobb kedvűek, motiváltak vagyunk, de ha jön a front, akkor “megkergül az ország”. Vedd észre, hogy rád milyen hatással van az időjárás!
– Az aznap elfogasztott ételek és italok is beleszólnak a lelki érzeteidbe. Tedd fel magadnak ezeket a kérdéseket: Mit ettél/ittál aznap? Fogyasztottál elég folyadékot? Nem vagy éhes vagy túl etted magad? Minden típusú tápanyagot megadsz a szervezetednek? Vitaminhiányod lehet? stb.
– Teljesen normális, hogy másképp érzed magad reggel, mint este; másképp reagálsz egy hétfőre, mint egy péntekre. De milyen vagy te? Reggeli pacsirta vagy éjszakai bagoly? Mikorra fáradsz el? Milyen hangulatod a napszakokban? Van-e olyan napja a hétnek, amikor ingerlékenyebb vagy? Mikor tudsz motivált lenni? Stb.
– Nőként természetes, hogy a menstruációs ciklusunk is hatással van ránk, de a férfiak is megfigyelhetik, hogy hogyan hat rájuk a Hold változása vagy befolyásolja-e őket a párjuk/ velük egy háztartásban élő nők hormoningadozása.
– Érdemes megfigyelni azt is, hogy a különféle szerek mikor, milyen hatással vannak ránk. Mit okoz nálunk a koffeinfogyasztás? Szedünk-e gyógyszert, ami megváltoztathatta a kedélyállapotunkat? Milyen és mennyi alkoholt fogyaszthatunk “gond nélkül”?

Állítsd új pályára az agyad!

A hangulat változásának két iránya lehet: negatívból pozitívba (ezt sose bánjuk) és pozitívból negatívba. Azt hiszem, hogy ez utóbbival érdemes foglalkozni, hiszen ez az, ami zavar bennünket, amin változtatni szeretnénk. Bizonyára tapasztaltad már, hogy az aktuális érzéseid meghatározzák azt, hogy mivel töltöd az idődet. Amikor motivált vagy, szívesen mész edzeni, de amikor tohonyának érzed magad, akkor semmi kedved felvenni a sportruházatod… Talán már tapasztaltad, hogy milyen, amikor a lusta hangulat ellenére mégis ráveszed magad a testmozgásra, és mire végzel az edzéssel, azon kapod magad, hogy jobban érzed magad. Ebből adódik, hogy a hangulat befolyásolja a tevékenységet, de a jó hír az, hogy ez fordítva is így van, hisz a tevékenység is befolyásolja a hangulatot.

Egyszer megütötte a fülemet ez a mondtat: “Állítsd új pályára az agyad!” Amikor negatív hangulatba kerülsz, elkezdessz ösztönösen reagálni, amit azzal törhetsz meg, ha megleped magad, kizökkented magad a megszokottból, csinálsz valami váratlant. Mi terelhet pozitív irányba? 

Nem magadat kell megváltoztatnod, hanem a válaszaidat

1. Hogyha már megismerted, hogy mikor, mire, hogyan reagálsz, fel tudsz készülni arra, hogy tudatos választ adj. Amikor felismered, hogy nem pihentél eleget, keresd meg a módját a kikapcsolódásnak! Felfedezted, hogy egy étel/ital rossz hatással van rád, akkor vedd ki az étrendedből! Egy ideig szinte menetrendszerű volt, hogy csütörtökre ingerültté váltam és összevesztem a párommal. Mikor megláttam ezt a mintázatot, tudatosan odafigyeltem arra, hogy azon a napon ne alakuljon ki konfliktushelyzet. Ebben mindenkinek saját útja van, találd meg a tiédet! Tehát a háromlépéses módszer: Ismerd fel! Készülj fel rá! Adj más választ, mint a megszokott!

2. Mikor elkap a negatív hullám, csendesedj el és próbálj befelé figyelni. Választhatod a mindfulness módszerét, jógát, légzőgyakorlatot, meditációt stb. A lényeg, hogy megfigyeld és elfogadd mindazt, ami körülötted és benned történik. Mondd ki magadban: “Tudom, hogy nem ma fogom megváltani a világot. Ez egy ilyen nap.” A belső megbékélés sokat segít, tedd meg önmagadért!

3. Legyen egy listád azokról a tevékenységekről, amelyek boldoggá tesznek, és válassz ezek közül, ha beüt a boldogtalanság. Csinálj bármit, amit szívesen teszel: sportolj, sétálj, menj ki a természetbe, hódolj a hobbidnak, alkoss, táncolj, hallgass zenét, hívd fel a barátnődet, vegyél egy frissítő zuhanyt vagy készíts valami finom ételt, ha az tölt fel. A lényeg, hogy olyat válassz, ami elég rutintevékenység ahhoz, hogy ne okozzon fejfájást és lehetőséget ad a jelenlét gyakorlására. Nálam változó, hogy mikor mit vetek be, de a kenyér készítésének folyamata vagy csak kiállni az erkélyre, és bámulni a környezetet szinte mindig kibillent és megnyugtat.

4. Külön kiemelném az írást, mint tevékenységet. Kezd leírni a gondolataidat, az érzéseidet, tegyél fel kérdéseket magadnak és válaszold meg őket, hagyd hogy kijöjjön belőled, ami nyomaszt. Ugyanígy a sírást is engedd meg magadnak, hiszen azáltal is megkönnyebbülsz.

5. Fentebb említettem, hogy vannak életszakaszok, amikor jellemző, hogy durvábban ingadozik a hangulatunk, mint máskor. Fontos tudatosítani, hogy ez normális és azt is, hogy egyszer vége lesz. 🙂

6. Nagyon jó módszer a hangulat megváltoztatására, hogy elkezded eljátszani, amit szeretnél. Sokszor volt már, hogy morcosabb időszakomban tudatosan elkezdtem mosolyogni és rövid időn belül észleltem, hogy “jééé jobb a kedvem!”. Van egy kedvenc idézetem, ami arról szól, hogy mindig dönthetünk: “Ha boldog akarsz lenni, légy az!” Néha tényleg ilyen egyszerű.

7. Legvégül pedig létrehozhatsz kényszerítő körülményeket, amelyek segítenek a változásban, változtatásban. Nálam egy ilyen tudattalanul alakult ki még kamaszkoromban, de aztán már tudatosan alkalmaztam. Ebben az időszakban a szobámnak két ajtaja volt, az egyiken ki lehetett menni a házunk mögötti dombra, viszont ennek az ajtónak csak belülről volt kilincse. Viharos éveim közepette sokszor összevesztem a szüleimmel és dühösen felviharzottam a szobámba, becsaptam magam mögött az ajtót, sőt kivonultam a házból is és az utolsó ajtócsapással kizártam magam a szobámból. Ott dúltam-fúltam, duzzogtam, dohogtam a ház tövében, s mikor már megnyugodtam, kénytelen voltam körbekerülni a házat és a bejárati ajtón visszatérni családom körébe. Addigra már odáig is eljutottam, hogy elismerjem, ha hibáztam, felismerjem, hogy pontosan mi esett rosszul, bocsánatot kérjek és kommunikáljak az érzéseimről. Gondolkozz, hogy ki tudsz-e alakítani a szokásaid megvátoztatására valamilyen kényszerítő körülményt!

Elsőként tehát mindig figyeld meg magadat, aztán alakíts ki jobb, hatékonyabb rutinokat, majd élvezd, ahogy csillapodnak benned az érzések. Neked van további ötleted? Ezek közül melyik tetszik a legjobban?

Várdainé Fáy Hanna

Kreatív coach és boldogság mentor

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

.