Oldal kiválasztása

info@fayhanna.hu

4+1 dolog, amit kismamaként megtehetsz magadért

Szerző: | 2024. febr. 23.

Megjelenik a két csík a teszten és hirtelen érzelmek sokasága zúdul rád. Az öröm mellett megjelenhet az aggódás, a félelem az új helyzetektől és a kétségek: „Vajon elég jól csinálom?” – Ez már a várandósság alatt is többször felmerülhet. Mindezek mellett számos tanácsot hallhatsz, amelyek inkább csak összezavarnak, mint segítenek.

Az első várandósságom után kerestem azokat a tapasztalatokat, amelyek számomra valóban hasznos útmutatások lettek volna. Most ezeket gyűjtöttem csokorba:

1. Mozogj, ahogy teheted!

Vannak, akik nagyon aktív sportolói múlttal vállalnak gyereket, de azt hiszem, a legtöbbünk életének nem része a rendszeres mozgás. A várandósság idején érdemesnek tartom kipróbálni a kismama jógát, ahol nem csak a mozgáson van a hangsúly, hanem megtanulhatod a helyes légzéstechnikát, megtapasztalod a gátizom tornát és a lelkedet is készítheted a szülésre. Kikapcsol, feltölt, miközben átnyújtod a tested. Jászberényben szeretettel ajánlom Fózer Cintit, aki a CsendÉlet jógastúdió vezetője és rendszeresen tart kismama jóga órákat.

Emellett érdemes minél többször sétára indulni az egyre növekvő pocakkal együtt, hiszen fitten tart, jó levegőn vagy és gyaloglás közben kitisztulhatnak a gondolataid vagy beszélgethesz a pároddal/barátnőddel.

Az úszás nagyszerű mozgásforma, ha tapasztalt vagy benne és szereted. A súlytalanság érzete nagyon felszabadító, amikor már egyre több súlyt cipelsz magadon. Sokakat elrettent, hogy a víz „befolyik” mindenhová, de zárt méhszáj esetén ez nem kellene problámát jelentenie. Mindenesetre konzultálj az orvossal és, ha minden rendben, akkor irány a víz! 🙂

A szabad mozgás zenére vagy kifejezetten a tánc nagyszerű stresszlevezető, szórakoztató, átmozgató. Nem kell hozzá túl sok minden, elég, ha bekapcsolsz egy általad kedvelt zenét, majd hagyod, hogy a tested mozduljon. Kipróbálhatod mindezt lassú, meditatív zenére, de akár valamilyen pörgős számot is választhatsz. Az ugrálást, heves mozdulatokat nem javaslom, de hasznos tapasztalás, ha figyeled a tested és reagálsz a jelzéseire, mi esik neki jól.

(Nekem ezekről van személyes tapasztalatom, de bármilyen mozgás jól eshet, amit engedélyez a tested és jól esik a lelkednek.) 

2. Olvass/informálódj előre!

Szülővé válni egy folyamat, amire bizonyos szempontból nem lehet felkészülni, de azért elég sok mindenről tudsz tájékozódni. Bevallom, hogy én kismamaként legfőképp a szüléssel kapcsolatban olvastam könyveket, arra nem is gondolva, hogy mi vár rám/ránk az újszülöttel. Bíztam abban, hogy majd ráérzek, de még az 5 éves óvónői tapasztalatommal is sok váratlan tapasztalattal szembesültem. Ezt talán csökkenthettem volna azzal, ha mindenről előbb olvasok. Érdemes lehet informálódni a szoptatásról, az anyai érzésekről, a hozzátáplálás módjairól, a kisbaba alvási mintázatáról, a mozgásfejlődésről stb. Ma már minden témában számos könyvet, weboldalt, hasznos cikket, videót, csoportot találhatsz. Elsőre nem egyszerű kiszűrni, hogy honnan szerezz információt, de rövidesen kitapasztalható, hogy mivel tudsz azonosulni.

Amikor olvasol valamiről, figyeld magadat, hogy miként érint a téma. Nem szükséges minden tanítást beépíteni, sokkal fontosabb, hogy egy veled/ veletek rezonáló új életmódot alakítsatok ki a gyermeketekkel. 

3. Keress anyatársakat!

Talán sokszor érzed úgy, hogy csak te vagy ilyen „ufó”, ha nem csak a babavárás legszebb pillanatait látod, hanem aggódások, félelmek is megjelennek benned. Nyugi, mindez teljesen normális! Ha van anyatársad, akivel megoszthatod a várandósság során tapasztalt megéléseidet, az érzéseket, gondolatokat, sokkal hamarabb éled át, hogy „Nem vagyok egyedül!” Lehet ez egy tapasztaltabb nő, akár anyukád vagy anyósod. Egy olyan barátnőd, aki már régebb óta édesanya vagy valaki, akivel egyszerre élitek meg ezt az időszakot.

(Sorstársakkal való kapcsolódásra is kitűnő lehetőség a kismama jóga, de például a szülésfelkészítő alkalmakon is ismerkedhetsz.)

Amennyiben mondjuk a várandósság idején nem alakulnak ki ilyen kapcsolatok, a kisbabás időszakban is kereshetsz társakat. A momz applikációt pont erre találták ki, de Jászberényben szeretettel ajánlom a Ringató foglalkozást is.

4. Kommunikáljatok a pároddal!

Ez a tipp persze nem csak a várandósság ideje alatt hasznos, de egy kisbaba érkezése minden párkapcsolatot próbára tesz. Nem elég, hogy nektek, mint férfi és nő folyamatosan csiszolódni kell egymáshoz, most még egy harmadik egyénre is figyelni kell. Elképesztően mély érzéseket, korábbi tapasztalásokat, alapvető működési mintákat hoz fel egy új élet születése. Elengedhetetlennek tartom az önismeretet, önmagad alapos megfigyelését, megfogalmazni, hogy miért szerettél volna anyává válni, hogyan képzeled el a mindennapokat. Ezen az úton érdemes a pároddal együtt elindulni, azaz neki sem árt, ha gondolkozik a fenti témákon, illetve osszátok meg egymással a nézeteiteket. Beszélgessetek folyamatosan legyen szó a munkamegosztásról, a pénzügyekről, az ünnepek megéléséről, a közös étkezésekről stb!

(Amennyiben úgy érzed: nem tudod hogyan kezdj az önismerettel foglalkozni vagy nehezedre esik a párkapcsolati kommunikáció, bátran kérj segítséget szakembertől! Női coachként mindkét területen tudlak támogatni.)

+1. Könyvajánlók

Jópár könyvet elolvastam, ami a gyerekneveléssel/anyasággal kapcsolatos. Egykori óvónőként és babysitterként azt hittem, hogy eleget tapasztaltam egy saját gyermek felneveléséhez, aztán rájöttem, hogy egészen más mindez a saját szemszögemből, a saját gyerekemmel, az én párkapcsolatomban. Ráadásul a legtöbb könyv, amit addig a kezembe vettem a gyerekkorról szólt, nem pedig az anyává válásról vagy a csecsemőkorról.

Az elmúlt években két olyan könyv volt, amit jó szívvel tudok ajánlani a várandósság idejére: Alexandra Sacks – Catherine Birndorf: Ezt miért nem mondta senki? – Teljesen normális, ha ellentétes érzések jelennek meg benned a babavárás során. Sokan kezdik magukat rosszul érezni attól, hogy egy idealizált kismama kép él még sokak fejében, a valóság azonban teljesen más. Ez a könyv segít megérteni önmagad és  hasznos tanácsokkal lát el az érzelmek kezelése kapcsán.
Mester Dóra: Anya, nő, szerető (Anyaság és szex) – Kétségtelen, hogy a tested a lehető legnagyobb változáson megy most keresztül, ami kihat az önképedre, a szexualitásodra, a magabiztosságodra, nőiességedre. Teljesen újra kell definiálnod a testeddel való kapcsolatodat. Ez a könyv ebben tud társad lenni, sok-sok személyes történettel segíti az olvasót, hogy átérezze: „normális, amit megélek”.

Az Instagram oldalamon Ajánlók storysorozatban meg szoktam osztani, hogy aktuálisan mit olvasok, mit ajánlok. Ha van kedved, inspirálódj onnan! 

(Azt javaslom, hogy íratkozz be a helyi könyvtárba és először kölcsönözd ki azokat a könyveket, amelyekről úgy gondolod érdekesek, hasznosak számodra. Amennyiben egy adott olvasmány beváltja a hozzá fűzött reményeket, utána megérheti megvásárolni. Nekem az a tapasztalatom, hogy egy-egy könyvet megvettem, megpróbáltam elolvasni, de nem tudtam azonosulni a mondanivalóval, így végül elengedtem, nem fejeztem be, azaz feleslegesen költöttem pénzt rá. Te legyél okosabb ennél, vagyis tanulj az én hibámból! :))

Önazonosság, elfogadás, tudatosság

Úgy vélem, hogy ez a három fogalom, amit érdemes szem előtt tartani az anyává válás során. Értsd meg magad az önismeret segítségével, fogadd el azt, amilyen vagy, majd tudatosan, önmagadat fejlesztve változtass azokon a területeken, ahol nem érzed magad jól. Ebben tudlak támogatni, mint kreatív, női coach és életmód tanácsadó. 

Abban támogatlak, hogy nőként fokozatosan, lépésről-lépésre közelebb kerülj ahhoz, hogy önazonosan egyensúlyt teremts az életterületeid között, valamint megtanuld örömmel élni a mindennapokat.

Fáy Hanna

Kreatív női coach és életmód tanácsadó, Boldogságcoach

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése